وبلاگ

کارشناسان بایانتورک پاسخگوی سوالات شما هستند

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه چیست؟

از آنجایی که امنیت شبکه، اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از آن ضروری می باشد و همانطور که می دانید از شبکه های کامپیوتری، برای ارتباط بین دستگاه ها و انتقال اطلاعات استفاده می شوند، ممکن است در حین ارسال اطلاعات، این شبکه ها در معرض حملاتی قرار گیرند که می تواند منجر به سرقت اطلاعات، اختلال در سرویس ها و حتی از دست رفتن دیتاهای مهم شود. بنابراین می بایست تقریباً همه افراد و سازمان‌ها از امنیت شبکه‌های کامپیوتری برای انجام کارهای خود استفاده کنند.

همچنین، با استفاده از امنیت شبکه، می‌توانید از دسترسی غیرمجاز به داده‌های شبکه جلوگیری کنید و از این طریق از هزینه‌های ناشی از نفوذ و حملات سایبری جلوگیری کنید. همچنین، با اجرای راه‌های امنیتی در شبکه، می‌توانید به اطمینان بیشتری درباره امنیت داده‌های خود دست یابید و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مهم و استراتژیک استفاده کنید.

 

مزایای استفاده از امنیت شبکه:

حفاظت از اطلاعات شخصی: با استفاده از راه های امنیت شبکه می توانید از اطلاعات شخصی خود در برابر حملات مخرب محافظت کنید.

جلوگیری از سرقت اطلاعات: با استفاده از امنیت شبکه به راحتی میتوانید مانع از سرقت اطلاعات شوید.

افزایش بهره وری: با اجرای راه‌های امنیتی، کاربران شبکه خود را به راحتی ترغیب به استفاده از شبکه می‌کنید و به همین دلیل، بهره‌وری در کار ، افزایش میابد.

رضایت کاربران: با افزایش امنیت شبکه به سادگی میتوانید رضایت کاربران را به دست آورید و آن ها را برای استفاده بیشتر از خدمات خود مجاب کنید

 

بزرگترین تهدید ها در امنیت شبکه:

ویروس ها: ویروس ها یک فایل مخرب قابل دانلود هستند که پس از انتشار در کامپیوتر و فایل ها آن ها را آلوده میکنند،داده ها را از بین میبرند یا خراب میکنند و میتواند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل شوند.

کرم ها:کرم ها بر خلاف ویروس ها که با آلوده کردن فایل ها سعی میکنند به کامپیوتر ها آسیب برسانند ، با مصرف پهنای باند به شبکه آسیب میزنند.در ضمن کرم ها بدافزار های مستقل هستند که میتواند مستقل از فایل های دیگر در شبکه منتشر شوند.

تروجان ها: تروجان ها بدافزارهایی هستند که با توجه به این که عملکردی شبیه به یک برنامه واقعی و کاربردی دارند  اما تحت پوشش ساختگی میباشند.

تروجان ها به محض نصب شدن میتوانند فعال شوند و اعمال خرابکارانه ای چون حذف فایل ها از سیستم یا فعال کردن سایر بدافزارهای موجود در سیستم مثل ویروس ها انجام دهند

نرم افزار های جاسوسی :همانطور که از نامشان پیدا است اطلاعات یک شخص یا سازمان را به صورت مخفیانه جمع آوری کرده و بدون رضابت آن ها برای دیگران ارسالشان میکنند.

آگهی افزار ها یا ابزار های تبلیغاتی مزاحم :این نوع سرویس ها سابقه جستجوی شما را برای وبسایت های تبلیغاتی ارسال میکنند تا اطلاعات بازاریابی مربوط به شما را جمع آوری کرده و تبلیغاتی سفارشی شده بر اساس سابقه جستجو و خرید شما نمایش دهند. این نوع نرم افزار ها عموما خطری برای سیستم ایجاد نمیکنند اما میتوانند باعث کاهش سرعت سیستم شوند و یا در کار نرم افزار های امنیتی چون آنتی ویروس ها اختلالاتی ایجاد کنند.

باج افزارها: نوعی بدافزار هستند که فایل های شما را رمزنگاری می کنند و شما میتوانید با استفاده از یک کلید خصوصی دوباره به آن اطلاعات ها دسترسی پیدا کنید اما هکر ها آن را رایگان در اختیار شما قرار نمیدهند مگر در ازای هزینه ای که اعلام میکنند.

راه های امنیت شبکه:

راه های امنیت شبکه بسته به نیاز کاربران، بسیار زیاد هستند که در ادامه به مهمترین آن ها میپردازیم :

امنیت شبکه چیست؟

مانیتورینگ و لاگ ها:

مانیتورینگ و لاگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا فعالیت‌های شبکه خود را با دقت بیشتری نظارت کنید. با مانیتورینگ شبکه می‌توانید فعالیت‌های غیرمجاز و حملات را شناسایی کرده و به سرعت برای رفع آن‌ها اقدام کنید. همچنین با نگهداری لاگ‌ها، می‌توانید ردیابی دقیقی از وقایع شبکه داشته باشید و در صورت نیاز این لاگ‌ها را بررسی کنید.

استفاده از فایروال ها:

فایروال یکی از اصلی‌ترین راه‌های امنیت شبکه است. این نرم‌افزارها قابلیت کنترل و مدیریت ترافیک شبکه را دارند و اجازه نمی‌دهند ترافیک غیرمجاز و ناخواسته به شبکه شما دسترسی داشته باشد.

احراز هویت و دسترسی:

بهترین راه برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه، احراز هویت و دسترسی دادن به کاربران است. با استفاده از سیستم‌های احراز هویت و دسترسی می‌توانید تعیین کنید که کدام کاربران دسترسی به کدام بخش‌های شبکه را دارند.

به روز رسانی نرم افزارها:

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیزی از آسیب های امنیتی به روز رسانی مداوم نرم افزار ها است، با به روز رسانی نرم افزار های خود میتوانید مشکلات امنیتی را رفع کرده و از شبکه خود در برابر خطرات محافطت کنید

استفاده از آنتی ویروس ها :

آنتی ویروس یک نرم‌افزار امنیتی است که برای حفاظت از کامپیوتر شما در برابر بدافزارهای مخرب و ویروس‌های کامپیوتری طراحی شده است. این نرم‌افزارها قادر به تشخیص و حذف بدافزارها، تروجان‌ها، ویروس‌های جاسوسی هستند و به این ترتیب کامپیوتر شما را از خطرات امنیتی محافظت کنند. برای حفاظت از کامپیوتر شما، بهتر است همیشه آخرین نسخه آنتی ویروس را نصب و به روز نگه دارید.

استفاده از وی پی ان:

وی پی ان نیز یک ابزار امنیتی میباشد که میتوانید ارتباط خود را رمزنگاری کرده و به این ترتیب به راحتی از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و حساس خود جلوگیری کنید. همچنین، با استفاده از وی پی ان، می‌توانید به آی‌پی سرورهای مختلفی در سراسر جهان متصل شوید و این امر به شما کمک می‌کند تا به سایت‌هایی دسترسی پیدا کنید که در کشور شما فیلتر شده‌اند.

استفاده از رمزنگاری:

در این روش اطلاعاتی که در حال ارسال هستند با استفاده از الگوریتم هایی رمز نگاری و به صورت رمز ارسال میشوند در این صورت اگر این اطلاعات توسط فرد دیگری خوانده شود نمیتواند آن را تفسیر کند

آموزش کاربران:

آموزش کاربران نقش بسیار مهمی در امنیت شبکه دارد. با آموزش کاربران به چگونگی استفاده از رمزنگاری، رعایت اصول احراز هویت و دسترسی، و فراگیری مفاهیم پایه امنیتی، می‌توانید خطرات امنیتی در شبکه خود را به حداقل برسانید.

بک آپ و بازیابی:

بک‌آپ و بازیابی از اطلاعات شبکه می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت حملات ویروسی یا سایر مشکلات، به سرعت به حالت قبلی شبکه خود بازگردید. همچنین از طریق بک‌آپ، می‌توانید از اطلاعات مهم و حساس خود در مقابل سرقت و نابودی حفاظت کنید.

به طور خلاصه، امنیت شبکه یکی از مهمترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. استفاده از راه های امنیت شبکه به شما کمک می کند تا در برابر حملات مخرب محافظت شوید و از مزایای زیادی همچون افزایش اعتماد مشتریان و بهبود قابلیت اطمینان برخوردار شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *