وبلاگ

کارشناسان بایانتورک پاسخگوی سوالات شما هستند

خدمات پسیو شبکه

پسیو کار شبکه کیست؟ این سوال برای کسانی که با شبکه و نصب تجهیزات آن آشنایی ندارند پیش می‌آید پسیو کار شبکه به کسی می‌گویند که بتواند زیر ساخت شبکه را راه اندازی کند تا کاربران بتوانند به شبکه متصل شوند و از آن استفاده کنند؛ یک شبکه کامل شامل تجهیزاتی است که باید توسط پسیو کار شبکه نصب شود، این تجهیزات شامل کابل‌های شبکه، رک، سوئیچ ها، ترانک و داکت و انواع پریزهای شبکه و...است.

پسیو شبکه چیست؟ تجهیزات شبکه به چه چیزی می گویند؟

هر شبکه بزرگ و کوچکی متشکل از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی هستند که در یک تعامل کامل به سر میبرند و اطلاعات راه پردازش و تبادل میکنند، بدون هر کدام، شبکه از کار افتاده و به درستی فعالیت نخواهد کرد. برای چنین امر مهمی کارشناسان تجهیزات را پیکر بندی و بر کار آن نظارت دارند.

تجهیزات شبکه چیست؟

سخت افزار شبکه یا همان تجهیزات شبکه؛ شامل دستگاه های فیزیکی می باشد که برای ارتباط و تعامل بین سخت افزار یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند. هر شبکه دارای تجهیزات و بخش هایی است که هر کدام وظیفه و کارکرد معینی دارند، به عبارت دیگر هر شبکه از دو بخش اکتیو (active) و پسیو (passive) که به معنای فعال و غیر فعال می باشند، تشکیل شده است که هر کدام از آن ها شامل قسمت ها خدماتی هستند.

پسیو و اکتیو شبکه چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی و مختصر به این سوال پاسخ دهیم، باید بدانید که؛ به تجهیزاتی که در در جریان انتقال داده و اطلاعات شبکه به جریان الکتریکی احتیاحی ندارند، یعنی وجود برق ضروری نیست، تجهیزات پسیو شبکه گفته می شود، اما به آن دسته از تجهیزات که در روند انتقال داده ها و اطلاعات به جریان الکتریکی نیاز دارند اکتیو شبکه می گویند.

تجهیزات پسیو (passive) شبکه چیست؟

مهم ترین بخش هر شبکه در راه اندازی و فعالیت آن تجهیزات در زیر ساخت است؛ پسیو شبکه به معنای غیرفعال که تاثیری روی انتقال داده ها ندارد، به خدمات نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه که وارد مرحله پیکرد بندی نمی شوند را پسیو شبکه می گویند. این تجهیزات بدون برق کار می کنند واحیتاجی به انرژی الکتروسیته ندارند، فاقد برنامه ریزی هستند و به لحاظ اندازه ثابت و غیر قابل تغییر می باشند . ما با ایجاد بستر و کابل کسی و نصب سیستم ها در پسیو شرایط و زیر ساخت مورد نیاز را فراهم نموده و در اکتیو با راه اندازی و پیکر بندی کامپیوترها شبکه را تکمیل می کنیم .در اصل تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه یک ارتباط دوسویه و تنگاتنگ با یک دیگر دارند و مادامی که تجهیزات اکتیو آماده نباشند، هیچ داده و اطلاعاتی رد و بدل نمی شود.

در زیر نمونه هایی از انواع تجهیزات پسیو شبکه آورده شده :

  • کابل های شبکه

یکی از تجهیزاتی که نقش مهم و اساسی در شبکه دارد کابل و سوکت است، که به کامپیوترها کمک می کنند تا به شبکه متصل شوند. کال ها سایزهای متفاوتی دارند. برخی از آنها ضحیم و مقاوم در برابر نویز، آسیب های فیزیکی و آب هستند. این دسته از کابل ها مناسب نصب در محیط خارجی می باشد. دسته دیگر نازک و باریک بوده و مناسب محیط های ایزوله شده که اطلاعات حساسی را انتقال نمی دهند.

  • پچ کورد شبکه

این دسته از کابل ها برای تجهیزات نزدیک به یک دیگر استفاده شده و معمولا طول آن ها کمتر از 5 متر است. از نظر انداره کوچک بوده و در دو نوع مسی و فیبر نوری موجود می باشند. از پیچ کورد در اتصال یک سوئیچ به کامپیوتر و یا اتصال به شبکه روتر استفاده می شود.

  • داکت / ترانک

از داکت برای مسیرهایی که حجم کابل کم است استفاده می شود، اما ترانک به دلیل ابعاد بزرگ تر، برای عبور دسته کابل های بیشتری است. در اصل کار هر دو عبور دسته ای از کابل های برق یا شبکه می باشد و در جنس آن ها معمولا از ماده pvc و یا pe  استفاده شده است.

  • پچ پنل

برای سازماندهی و نظم دادن به کابل ها از پچ پنل استفاده می شود، بوسیله آن مدیریت و عیب یابی شبکه سریع و بهینه تر انجام خواهد شد. زیرا این قطعه دارای پورت های شماره گذاری شده ایی است، که تمامی کابل های شبکه به آن وصل می شوند.

  • سوکت های دیواری

بوسیله سوکت های دیواری کاربران می توانند با استفاده از کابل شبکه به شبکه اصلی متصل شوند، در اصل کار سوکت ها دیواری ایجاد برقراری دسترسی به شبکه است.

  • رک شبکه

در اصل کار رک ها سازماندهی تجهیزات شبکه است. رک شبکه یک محفظه مستطیلی شکل در دو نوع دیواری و ایستاده، ابعاد و اندازه های مختلف می باشد، که محل نگهداری سوئیچ، روتر، فایروال، پیچ پنل و دیگر تجهیزات مورد استفاده است. بعضی از رک ها مجهز به فن هایی برای خنک سازی تجهیزات داخلی خود هستند.

  • فیس پلیت (face plate)

فیس پلیت ها در دو نوع، تک و دو پورتی تقسیم می شوند، این صفحه پریز توکار شبکه محل نصب کیستون ها و تلفن است که معمولا روی جعبه های استانداردی نصب می شوند و می توانند در داخل و یا روی سطح دیوار قرار بگیرند.

  • کیستون شبکه

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد کیستون شبکه است، که نقش مهمی در سرعت شبکه دارد. کابل های مسی شبکه برای استفاده نیاز به یک ارتباط و یا کانکشن دارند، به این کانکشن ها، (کیستون یا پریز) می گویند. از کیستون در مکان های مختلفی مانند پچ پنل، ترانک و باکس ها استفاده می شود. همچنین دارای دسته بندی های محتلفی هستند و بر اساس جنس بدنه به دو نوع فلزی و پلاستیکی تقسیم می شوند.

 

خدمات پسیو شبکه شامل چه مواردی می‌شود؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که زیرساخت‌های شبکه را ایجاد می کند، خدمات شبکه گفته می‌شود. این خدمات به شرح زیر می باشد:

  • داکت کشی و تراکینگ شبکه
  • بررسی های اولیه و بازدید از محیط
  • طراحی نقشه شبکه
  • کابل ‌کشی‌ها
  • نصب تجهیزات هوشمندسازی برای کنترل شبکه و زیرساخت و نصب سنسورها
  • نصب سرورها، پچ پنل، پچ کورد، نودها، سوئیچ‌ها و نصب تمامی تجهیزات شبکه

کارشناس پسیو شبکه چه وظایفی داد؟

یک کارشناس حرفه‌ای پسیو و ماهر باید بتواند تمام تجهیزات لازم برای کار کردن یک شبکه اعم از ترانکینگ، کابل کشی، نصب انواع رک شبکه و تجهیزات درون رک را به صورت کامل نصب کند.

قدم اولی که پسیو کار شبکه باید انجام دهد

نقشه برداری و برآورد میزان تجهیزات لازم برای نصب است

در این قدم باید وقت بگذاری و تمام ساختمان را بازدید کنی

و مسیر کابل کشی خودت را مشخص کنی

و طبق آن میزان تجهیزات لازم برای انجام کار را بر‌آورد کنی

خب این قسمت از کار مهم است چون قرار است

طبق نظر و برآوردی که کرده ای لوازم خریداری شود

پس هرچه بیشتر وقت بگذاری بهتر است

اگر لوازمی که برآورد میکنی کمتر از مقدار لازم باشد

باید مجدد خریداری شود و اگر بیشتر باشد

باید آنها را پس بدهی و این کار باعث ایجاد دردسر می شود

کارهایی که در این قدم باید انجام دهید

نقشه برداری از اتاق‌ها و جای پریزهای شبکه و شماره گذاری هر پریز در نقشه

مشخص کردن جای رک‌ها چون تمام کابل‌ها قرار است از اتاق‌ها به رک هدایت شوند

مشخص کردن تعداد پریزهای شبکه

مشخص کردن تعداد پیچ پنل‌ها

مشخص کردن متراژ کابل

مشخص کردن متراژ ترانک‌ها یا داکت‌ها

سخن پایانی

پسیو و اکتیو شبکه به مانند یک پازل تکمیل کننده یک دیگر بوده و هیچکدام به تنهایی کارایی مورد نیاز خود را ندارند. با تشکر از همراهی شما، در این مقاله سعی کردیم با دادن اطلاعات جامع، به بیشتر سوالات شما پاسخ داده شود. در صورت هر گونه سوال و مشاوره با ما تماس بگیرید. مشاورین و متخصصین شرکت بایانتورک در خدمت شما هستند.