وبلاگ

کارشناسان بایانتورک پاسخگوی سوالات شما هستند

تفاوت بین پردازنده های اینتل و نسل های آن

تفاوت بین پردازنده های اینتل و نسل های آن

پردازنده و نسل آن از اولین چیزهایی هستند که هنگام خرید لپ تاپ یا اسمبل سیستم باید به آن دقت کنید. بنابراین، این نسل های اینتل دقیقا چه هستند؟ ما در اینجا تفاوت بین پردازنده های اینتل و نسل های آن ها را توضیح خواهیم داد.

اگر اخیراً پردازنده‌های اینتل را جستجو کرده‌ باشید، ممکن است دقیقاً بعد از شماره مدل پردازنده متوجه برچسب «نسل» شده باشید. در طول سال ها، پردازنده های اینتل به تدریج بهبود یافته اند. 

معماری قابل توجه ترین تمایز بین نسل ها است. با گذشت زمان، آنها سازگاری بیشتری با RAM پیدا کردند، پشتیبانی از حافظه پنهان و قابلیت های اورکلاک را بهبود بخشیدند. پردازنده‌های جدیدتر همچنین می‌توانند به سرعت کلاک بیشتری دست یابند و در عین حال به ‌طور چشمگیری در مصرف انرژی بهینه تر شوند.

آیا واقعاً نسل پردازنده مهم می باشد یا فقط یک ترفند بازاریابی است؟

درواقع نسل ها پردازنده ها ترفندی برای فروش بیشتر نیستند. هر نسل از پردازنده ها نسبت به نسل قبلی خود بهتر است و ویژگی های بیشتری دارد. با این حال، افزایش سرعت و قدرت ممکن است برچسب قیمت بالاتر مربوط به نسل فعلی CPU را توجیه نکند.

پس از ظهور سری Core i، مفهوم نسل ها رایج شد. تفاوت اساسی بین نسل های پردازنده در ریزمعماری پردازنده ها است.

اصطلاحات مربوط به پردازنده های اینتل:

قبل از بررسی پردازنده ها و نسل های بین آن ها بهتر است با برخی اصطلاحات مرتبط با پردازنده های اینتل آشنا شوید.

تعداد هسته ها:

اکثر پردازنده های لپ تاپ و دسکتاپ دارای دو یا چهار هسته هستند. برخی از جدیدترین نسخه ها بیش از شش یا حتی هشت هسته دارند. هرچه رایانه شما هسته های بیشتری داشته باشد، بهتر می تواند چندین کار را همزمان و بدون کاهش سرعت انجام دهد. اگر اغلب از برنامه های زیادی استفاده می کنید یا تب های زیادی در مرورگر خود باز دارید، بهتر است از داشتن هسته های بیشتر مطمئن شوید.

 

سرعت کلاک:

تعداد عملیاتی که یک CPU می تواند در هر ثانیه انجام دهد با واحد گیگاهرتز (گیگاهرتز) اندازه گیری می شود. اگر مدل‌ های لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی را با هم مقایسه کنید، متوجه می شوید هرچه این تعداد بیشتر باشد، دستگاه سریع‌تر است. هنگام دسترسی به برنامه‌ها، فایل‌ها و ارسال عکس‌، متوجه اهمیت سرعت کلاک بیشتر خواهید شد.

نسل پردازنده:

هنگام انتخاب یک CPU، یک جنبه دیگر را باید در نظر بگیرید. رقم اول نسل پردازنده شما را پس از خط تیره تعیین می کند. اگر عدد بیشتر باشد جدیدتر است. جدیدترین نسل، نسل سیزدهم است که در سال2022  عرضه شد. هر چه نسل پردازنده بیشتر باشد یعنی از معماری جدیدتری استفاده کرده و در نتیجه سازگاری بیشتری دارد.

به عنوان مثال، پردازنده‌های نسل سیزدهم نسبت به پردازنده‌های نسل دوازدهم، عملکرد بالاتری دارند. به گفته اینتل، پردازنده‌های جدید در مقایسه با نسل دوازدهم، 11 درصد افزایش عملکرد تک رشته‌ای و تا 49 درصد افزایش عملکرد چند هسته‌ای را دارد. که یک جهش قابل توجه در عملکرد است. 

انواع پردازنده های اینتل:

پردازنده های Intel Core

پردازنده های Intel Core برترین پردازنده های این شرکت هستند. زمانی که در سال 2006 معرفی شدند، جایگزین خط تولید پنتیوم شدند. آنها در مدل‌های مختلفی از جمله Core i3، i5، i7، i9 عرضه می‌شوند و هر 1 تا 2 سال یک نسل جدید از آن ها عرضه می‌شود. 

معمولا هر چه عدد core بیشتر باشد آن پردازنده بهتر است به عنوان مثال  core i9 بهتر از دیگر پردازنده های سری  core می باشد. 

هر چه نسل تراشه ها بیشتر باشد آن تراشه جدید تر است و عملکرد بهتری دارد، مثلا core i7  نسل 13 از دیگر core i7  با نسل های پایینتر بهتر است.

 

معنی پسوند های Intel Core

معنا پسوند
پردازنده با گرافیک بالا c
پردازنده با کارایی بالا که با یک کارت گرافیک مجزا استفاده می شود F
دارای عملکرد بالا و بهینه‌شده برای موبایل H
قفل نشده با قابلیت اورکلاک K
پردازنده موبایل M
انرژی بهینه شده U
بسیار کم مصرف Y

برای آشنایی با تمام پسوند های این نوع از پردازنده می توانید وارد لینک زیر شوید.

https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-numbers.html#:~:text=When%20a%20processor%20has%20four,is%20a%2012th%20Gen%20processor.

 

Intel Xeon processors:

پردازنده Xeon اینتل برای اولین بار توسط اینتل در سال 1998 توسعه و راه اندازی شد. پردازنده های Xeon برای کامپیوترهای پرقدرت مانند سرورهای مقاوم، کامپیوترهای صنعتی و کامپیوترهای نظامی طراحی شده اند. پردازنده های زئون هزینه های زیادی دارند اما بسیار کارآمد هستند. این نوع از پردازنده ها حتی توان کار کردن در شرایط سخت هم دارند.

پردازنده های زئون دارای هسته های بسیاری هستند و در انرژی بسیار صرفه جویی می کنند پس انتخاب فوق العاده ای برای سرور ها می باشند. 

انواع مختلف پردازنده های Xeon اینتل

Xeon E: ساخته شده برای سرورها و کامپیوتر های ساده تر

Xeon D:  ساخته شده برایسرورهای میکرو

Xeon W:  ساخته شده برای سرورهایی که نیاز به پردازش زیادی دارند

انواع دیگری نیز از این سری پردازنده برای کارهایی که نیاز به پردازش بیشتر دارند نیز وجود دارد.

 

Intel Pentium processors

پردازنده‌های پنتیوم اینتل، پردازنده‌های سطح متوسطی هستند که عملکرد خوبی را با هزینه کمتری نسبت به پردازنده‌های Core و Xeon ارائه می دهند. این پردازنده‌ها با نرخ کلاک مشابه تراشه‌های Core قدرتمندتر کار می‌کنند، اما ویژگی‌های ممتازی مانند Turbo Boost یا HyperThreading را ندارند. به همین دلیل ارزان تر هستند. در صورتی که کارهای خاصی با CPU مانند داده های گسترده یا طراحی را اجرا نمی کنید، ممکن است یک پردازنده پنتیوم انتخاب خوبی برای شما باشد.

معنا پیشوند
قدرت بالا H
قدرت متوسط U
قدرت کم T

 

Intel Celeron processors

Celeron عضو ارزان قیمت خانواده CPU مبتنی بر معماری P6 اینتل است. اگرچه معماری مشابه Pentium  را به اشتراک می گذارد، اما فاقد چندین مورد از قابلیت های Pentium است. این نوع از پردازنده مناسب کسانی هست که قصد انجام کارهای بسیار ساده را با کامپیوتر خود دارند.

نتیجه کلی

شرکت اینتل یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده پردازنده در جهان می باشد که بیش از صدها پردازنده تولید کرده است. تقریبا هر کس با هر نیاز و بودجه ای می تواند پردازنده مورد نیاز خود را تهیه نماید، اما از آن جایی که انتخاب پردازنده مناسب بسیار مهم می باشد پس بهتر است برای خرید پردازنده با مشاورین بایانتورک تماس حاصل فرمایید تا به شما در انتخاب پردازنده و اسمببل سیستم کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *