وبلاگ

کارشناسان بایانتورک پاسخگوی سوالات شما هستند

سیستم تلفنی ایزابل (Issabel)

سیستم تلفنی ایزابل

سیستم تلفنی ایزابل (Issabel) چیست؟

ایزابل یک نرم افزار تلفنی رایگان و متن باز است که برای مدیریت مراکز تلفن IP (IP-PBX) مبتنی بر Asterisk طراحی شده؛ ایزابل تعداد زیادی نرم‌ افزار جانبی را در خود جای داده است، این ویژگی‌ ها باعث می شود تا حتی افرادی که دانش نسبتاً محدودی در زمینه VOIP و شبکه دارند، به راحتی قادر به راه ‌اندازی یک مرکز تماس حرفه ‌ای برای سازمان خود با استفاده از ایزابل شوند. همچنین ایزابل به شما این امکان را می ‌دهد که از یک مجموعه نرم ‌افزارهای کاربردی متنوع برای بهبود مدیریت تلفن ‌های IP خود بهره‌ ببرید. این نرم ‌افزار نه تنها شامل امکانات اصلی مدیریت تلفن ‌های IP است، بلکه با ترکیب برنامه‌ هایی مانند hayla-fax و Openfire نیز امکان افزودن ویژگی‌ های جانبی ارزشمندی را می دهد. قبل از اینکه به بررسی بیشتر سیستم تلفنی ایزابل بپردازیم، مقدمه‏ ای در مورد Asterisk خواهیم گفت.

استریسک Asterisk چیست؟

استریسک (Asterisk) محبوب ترین نرم افزار تلفنی است که در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر بنیانگذار شرکت دیجیوم  (Digium)  برای سیستم عامل لینوکس تولید شد، این نرم‌ افزار به دلیل ویژگی‌ های بی ‌نظیری که ارائه می ‌دهد، توجه فراوانی را به خود جلب کرده است؛ از ویژگی ‌های مهم آن می ‌توان به عدم نیاز به نرم ‌افزارهای خاص، امکانات رایگان، مصرف محدود منابع سخت افزاری، جابه جایی راحت و نصب و راه اندازی آسان اشاره کرد.

با این حال از آنجایی که آستریسک بدون واسط کاربری گرافیکی ارائه می ‌شود، کار با آن برای بسیاری از افراد دشوار است و صرفاً متخصصان با تجربه می ‌توانند از آن بهره ببرند؛ اما از آنجایی که این نرم افزار به صورت متن باز و رایگان ارائه می شود، شرکت های دیگر دست به کار شدند و شروع به تولید واسط کاربری برای استریسک کردند. از جمله شرکت هایی که برای توسعه سیستم تلفنی استریسک تلاش کردند می ‌توان به  Elastisk، Free PBX،Astimax  اشاره کرد.

Elastisk چیست؟

یکی از معروف‌ ترین واسط‌ های کاربری حرفه ‌ای برای مدیریت تلفن ‌ها، الستیکس Elastisk است. این واسط کاربری در ایران توسط اکثر شرکت‌ ها برای بهره ‌بردن از امکانات آن به کار گرفته می ‌شوند. پروژه الستیکس توسط شرکت  Palosanto  با نسخه ‌های 2.5 و 4 توسعه یافت و در سال 2016 تغییراتی در هسته الستیکس اعمال شد. این تغییرات باعث شد که الستیکس به طور کامل از هسته استریسک به هسته 3CX مهاجرت کند و نسخه 5 آن با این هسته عرضه شود. با این تفاوت که الستیکس دیگر رایگان نبوده و بسیاری از ماژول‌ های آن هزینه دارند.

ایزابل Issabel چیست؟

ایزابل در ابتدا با دو نسخه ۲.۵ و ۴ کار خود را آغاز کرد. نسخه ۲.۵ به عنوان یک نسخه بتا و آزمایشی عرضه شد و بلافاصله پس از آن، نسخه ۴ خود را منتشرکرد. نسخه ۴ اکنون به ‌عنوان نسخه ‌ای پایدار در دسترس عموم قرار دارد. بسیاری از سازمان ها و مراکز تجاری از سیستم تلفنی ایزابل استفاده می ‌کنند.

در سال ۲۰۱۷ شرکت ایزابل تصمیم گرفت تمامی امتیاز شرکت پالوسانتو که سازنده الستیکس بود را خریداری کند؛ از آن زمان با اضافه کردن بخش‌ های کاربردی جدید و بهبود های مهم، به ویژه در بخش امنیت که از طریق افزودن ماژول ‌های اختصاصی صورت گرفته است، الستیکس را با نام تجاری ایزابل به بازار عرضه کرد. ایزابل به عنوان محبوب ‌ترین و پرکاربرد ترین محیط گرافیکی برای استریسک شناخته می شود.

یکی از مزیت ‌های برجسته ایزابل نسبت به دیگر رقبا، رایگان بودن تمامی بخش های آن است. این نرم‌ افزار تلفنی دارای یک محیط کاربری آسان و به روز می باشد که به مدیران مراکز تلفن امکان پیکربندی و مدیریت آسان را می ‌دهد. ایزابل در واقع همان الستیکس است که از نظر ظاهری و اضافه شدن چند نرم افزار دیگر تغییراتی داشته است. افرادی که با محیط گرافیکی الستیکس آشنایی دارند، به راحتی می توانند از ایزابل استفاده کنند و امکانات مدیریت مرکز تلفن خود را بهبود ببخشند.

در پاسخ به ایزابل چیست؟ بد نیست به ماژول ها و برنامه های جدیدتر و متمایز این مرکز تلفن نیز نگاهی بیاندازیم تا با مزایای استفاده از ایزابل برای راه اندازی مرکز تلفن استریسک بیشتر آشنا شویم:

  • ماژول کال سنتر
  • ماژول وب کنفرانس
  • امکان فیلتر کردن ایمیل های اسپم
  • ماژول های منحصر به فرد مدیریتی
  • نرم افزار امنیتی قدرتمند Fail2Ban برای مدیریت تحت وب ایزابل
  • امنیت و پایداری بیشتر
  • ماژول های جدید فایروال
  • محدود نمودن ترافیک کشورهای مختلف بر اساس IP آن کشورها

امکانات نرم افزار ایزابل چیست؟

سیستم تلفنی ایزابل به دلیل Open Source بودن، به راحتی قابل تغییر و انتشار است. با دانش کمی در زمینه برنامه ‌نویسی، می ‌توانید این سیستم را به یک سیستم تلفنی سفارشی تبدیل کنید. نکته ‌ای که نباید آن را نادیده بگیریم، ماموریت اصلی سیستم تلفنی ایزابل این است که قابلیت Open Source خود را حفظ کند.

سیستم تلفنی ایزابل بر روی بستر توزیع CentOS 7 لینوکس ارائه می ‌شود و به طور مداوم برای بهینه‌ سازی عملکرد، تهدیدات امنیتی و ارائه امکانات مورد نیاز سازمان ‌ها به‌ روزرسانی می ‌شود. ایزابل با ارائه واسط کاربری گرافیکی مناسب برای کاربران خود، استفاده از این سیستم را بسیار آسان می ‌کند.

یکی از ویژگی‌ های برجسته سیستم تلفنی ایزابل، راحتی در استفاده از آن است. این سیستم با توجه به توسعه خود، تعامل آسان با بسیاری از نرم‌ افزارهای ارتباط با مشتری (CRM) را فراهم می‌ کند. همچنین، در راستای استفاده از تماس ‌های تلفنی در بازاریابی و توسعه کسب و کار، به راحتی از ماژول مرکز تماس (Call Center) نیز پشتیبانی می ‌کند.

یکی دیگر از امکانات کاربردی سیستم تلفنی ایزابل راهکارهای تماس تصویری (Video Conference) را ارائه می‌دهد. با استفاده از این ماژول، امکان برقراری ارتباطات تصویری در سازمان ‌ها به بهترین شکل ممکن فراهم می‌شود. امنیت سیستم تلفنی ایزابل نیز از طریق ماژول File2ban تامین می ‌شود. عملکرد این ماژول به قدری مورد اعتماد است به طوری که اگر تعداد درخواست های اشتباه به سرور بیش از حد مجاز باشد، ماژول File2ban آی پی درخواست کننده را مسدود می کند.

مزایای نرم افزار ISSABEL ایزابل در شیراز

  • شرکت کننده خودکار
  • پیش بینی کننده نشانگر، پیش نمایش
  • گزارشات پویا در ایزایل
  • توزیع تماس خودکار
  • گزارش ها و آمار
  • انتقال سیستم فیزیکی به مجازی (P2V) در شیراز
  • پشتیبانی از ترکیب
  • متن اسکریپت به کمپین ها
  • چندین زبان رابط
  • ضبط تماس توسط رابط
  • پشتیبانی از لیست بدون تماس
  • كنترل پهنای باند اینترنت و شبكه
  • کمپین های برون مرزی و ورودی
  • نظارت در زمان واقعی و تاریخی
  • گروه های مراقبتی توسط کمپین ها
  • رسیدگی به تماس ها در صف
  • فرم های کمپین (جادوگر وب)
  • مدیریت وب
  • کنسول عامل
  • پشتیبانی از انواع مختلف Breaks
  • امتیاز دهی تماس
  • ماژول خروجی پیامکی
  • ماژول ضبط تماس
  • ماژول مدیریت فاکس مجازی
  • ادغام با برنامه های موجود
  • پشتیبانی از پروتکل ECCP
  • ماژول چت، حالت وب و حالت تلفن هوشمند
  • گزارش پیشرفته
  • ادغام در پایگاه داده ها

نصب و راه اندازی سیستم تماس صوتی VOIP در شیراز

VoIP یا (Voice over Internet Protocol) به معنای “صدا از طریق پروتکل اینترنت” است. این فناوری سیگنال‌ های صوتی آنالوگ را از تلفن شما می‌ گیرد و آنها را به داده ‌های دیجیتال تبدیل کرده و سپس این داده ‌ها را از طریق اینترنت انتقال می ‌دهد. عملکرد VoIP در واقعیت شبیه یک تلفن معمولی است، با این تفاوت که برای برقراری تماس ‌ها از داده‌ های اینترنت استفاده می ‌شود به جای اتصال تلفنی معمولی که هزینه‌ های بالایی دارد؛ از مزایای VoIP این است که هزینه ‌های مرتبط با تماس‌ های تلفنی به شدت کاهش می ‌یابد.

برخی از امکانات VOIP در شیراز

  • رد تماس ناشناس: فقط افزاد موجود در لیست سفید بتوانند تماس بگیریند
  • انتقال تماس (پیشرفته) همان دایورت و فوروارد تماس
  • انتظار تماس
  • بلوک شناسه تماس گیرنده بلاک نمودن فرد مخاطب
  • شماره گیری مستقیم بین المللی
  • شماره گیری مستقیم
  • شناسه تماس گیرنده با پشتیبانی از نام
  • لیست فهرست
  • مزاحم نشوید (DND)
  • شماره تلفن های بین المللی (در 50 کشور شامل کانادا)
  • برنامه های تلفن همراه iPhone و Android اپلیکشین های موبایل برای تمامی دستگاه ها
  • شماره خود را از ارائه دهنده خدمات قبلی حفظ کنید تا هیچ گونه تماس تلفنی یا مشتری را از دست ندهید.
  • گروه های شکار چند خط
  • شماره های موجود خود را حفظ کنید
  • خدمات اپراتور
  • تلفن نرم
  • Telemarketer لیست بلوک
  • نامحدود محلی و مسافت طولانی
  • پست صوتی
  • پست صوتی به ایمیل

سخن پایانی

در کل سیستم تلفنی ایزابل یک پایگاه تلفنی رایگان است که برای استفاده در محیط ‌های کوچک و معمولی مناسب می ‌باشد، به ویژه اگر نیاز به پیچیدگی‌ های یکپارچه‌ سازی و نرم ‌افزارهای موبایل نداشته باشید. این سیستم تلفنی به عنوان یک پروژه متن ‌باز و رایگان در دسترس قرار دارد، بنابراین نباید انتظارات بسیار بزرگی از آن داشته باشید که ممکن است در مقایسه با سیستم‌ های تجاری کمی محدودتر باشد.

سیستم تلفنی ایزابل از هسته اپن ‌سورس استریسک به عنوان پایه‌ ای برای عملکرد خود استفاده می ‌کند، بنابراین برخی از قابلیت ها و ضعف هایی مشابه تمام سیستم های Asterisk-Base خواهد داشت.