وبلاگ

کارشناسان بایانتورک پاسخگوی سوالات شما هستند

روتر چیست و معرفی انواع روتر

روتر چیست و معرفی انواع روتر

دنیای شبکه، یک دنیای پر پیچ و خم و بسیار گسترده است که با گذر زمان و تغییر در سبک زندگی، اهمیت آن به مراتب افزایش می‌یابد. اجزا و تجهیزات متعددی وارد این دنیا شده‌ اند که هریک از آن‌ها برای حفظ و ادامه دنیای اینترنت بسیار حیاتی هستند. یکی از اجزا مهم، روترها هستند. روتر یا مسیریاب مانند یک راهنما عمل می ‌کند و مسیری را به داده ‌ها یا اطلاعاتی که در یک شبکه باید منتقل شوند، نشان می ‌دهد. این دستگاه مهم به صورت سخت ‌افزار فیزیکی یا نرم ‌افزار مجازی عمل می ‌کند و مسئولیت دریافت، تجزیه ‌وتحلیل و سپس ارسال بسته‌ های داده بین شبکه‌ های کامپیوتری را بر عهده دارد. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره نقش و عملکرد روتر و پاسخ به پرسش “روتر چیست؟”، تا انتهای این مقاله با شرکت بایانتورک همراه باشید.

روتر چیست؟ 

روترها  (Router)، یکی از تجهیزات کاربردی و پراستفاده در شبکه های کامپیوتری هستند که برای انتقال بسته ‌های داده بین شبکه‌ ها به کار می‌ روند. داده ‌هایی که از طریق اینترنت ارسال می ‌شوند به صورت بسته‌ ها (packet) ارسال می ‌شوند. وظیفه روترها، هدایت و مسیردهی این بسته ‌ها به شبکه‌ های مختلف می باشد. روترها معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که حداقل دو شبکه باید به یکدیگر متصل شوند. این دستگاه‌ ها در دروازه‌ هایی که اتصال بین شبکه‌ ها انجام می ‌شود، نصب می‌ شوند. روترها به طور کلی در مدل‌های مختلفی مانند سیمی، بی‌سیم، مسیریاب اصلی، غیرمتمرکز و مجازی موجود و در دسترس هستند.

کاربرد روتر چیست؟

ارسال اطلاعات از مبدأ به مقصد به شکل‌ های متنی، تصویری، ویدیویی و غیره، یکی از کاربرد های مهم و اساسی روترها است. روترها قادرند در سریع‌ ترین زمان ممکن داده‌ ها یا بسته ‌ها را انتقال داده و مسیرهای مختلفی را برای ارسال این داده‌ ها ایجاد نمایند. روترها قابلیت فیلتر کردن تداخل‌ های ناخواسته در مسیر داده ‌ها را دارند و در نتیجه سرعت ارسال اطلاعات را بهبود می‌بخشند. همچنین، برخی از روترها دارای درگاه USB هستند؛ که این امکان را فراهم می ‌کنند تا از دستگاه‌ های ذخیره ‌سازی خارجی برای اشتراک ‌گذاری داده‌ ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که این موارد تنها چند نمونه از کاربرد های بی ‌شماری هستند که روترها در دنیای ارتباطات ایفا می ‌کنند.

انواع روتر و ویژگی ‌های آن ها

 

  1. روتر سیمی  (Wired)

بیشترین استفاده از این نوع روترها در محیط‌ هایی مانند: شرکت ‌ها، دانشگاه ‌ها و بانک ‌ها دیده می ‌شود. روترهای سیمی یا همان “Wired router” دارای کیفیت و قدرت بسیار بالا هستند و به همین دلیل در سازمان‌ های بزرگ به گسترده‌ ترین شکل ممکن مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این نوع روترها با استفاده از کابل به دستگاه‌ ها متصل می‌ شوند و معمولاً دارای یک یا چند پورت برای برقراری اتصال به اینترنت و اتصال به رایانه ‌ها و سایر دستگاه ‌ها هستند. پورت ‌ها به منظور ایجاد ارتباط و تبادل داده‌ ها بین دستگاه‌ های مختلف به کار می‌ روند و از طریق آنها امکان اتصال به شبکه و اشتراک ‌گذاری اطلاعات فراهم می‌ شود. همچنین، این نوع روترها با قابلیت‌ های پیشرفته ‌ای همچون مدیریت ترافیک، امنیت اطلاعات و قابلیت های پیکربندی گسترده، به بهبود کارایی و ایجاد شبکه‌ های پایدار و مطمئن کمک می‌ کنند.

2. روتر بی سیم (Wireless)

روترهای بی ‌سیم در ایستگاه ‌های راه‌ آهن، دفاتر کار و شبکه‌ های خانگی به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرند و قابلیت ایجاد یک سیگنال بی‌ سیم را دارند. این نوع روتر به دلیل سهولت استفاده و انتقال داده‌ ها بدون نیاز به کابل‌ های فیزیکی، در مقایسه با روترهای سیمی و پیشرفت اتصالات بی ‌سیم، جذابیت زیادی برای بسیاری از محیط ‌ها و افراد مختلف دارد. از این روتر برای ایجاد اتصالات بهتر و افزایش دسترسی به اینترنت بهره‌ برداری می‌ شود. همچنین، در شبکه‌ های خانگی، این نوع روتر برای اتصال دستگاه‌ های مختلف از جمله: کامپیوترها، تلفن ‌های همراه و تلویزیون ‌های هوشمند به کار می ‌رود و به کاربران امکان اشتراک ‌گذاری اینترنت در تمام نقاط منزل را می ‌دهد.

3. روتر غیر متمرکز (Edge)

روتر غیرمتمرکز یا همان “روتر لبه” به عنوان کم‌ ظرفیت‌ ترین نوع در روترها شناخته می‌ شود. این نوع روتر به دو شکل سیمی و بی ‌سیم موجود است و برای برقراری ارتباط بین یک شبکه داخلی و یک یا چند شبکه خارجی به کار می ‌رود. به سبب این قابلیت، به آن روتر دسترسی (access router) نیز گفته می ‌شود. این نوع روتر همچنین بسته‌ های داده را بین دو یا چند شبکه مسیریابی می‌ کند. Edge router عمدتاً در محیط‌ های کوچک مثل خانه‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. واژه “روتر غیرمتمرکز” به دو دسته Subscriber Edge و Label Edge تقسیم می ‌شود که هر کدام وظایف مختلفی در معماری شبکه دارند.

4. روتر مسیریاب اصلی (Core)

روتر مسیریاب اصلی یا همان “روتر هسته” به عنوان ستون فقرات یا هسته اینترنت شناخته می ‌شود. این مدل از روتر به عنوان سریع ‌ترین و قدرتمند ترین روترها محسوب می ‌شود و در مراکز اینترنت، برای انتقال اطلاعات در طول فیبرهای اصلی یا فیبرهای نوری استفاده می ‌شود. روتر مسیریاب اصلی در داخل یک شبکه کامپیوتری وجود دارد و وظیفه مسیریابی داده‌ ها در داخل شبکه را بر عهده دارد. بنابراین، چون به اتصال تجهیزات شبکه کمک می ‌کند، اغلب در شبکه ‌های بزرگ حضور دارد.

5. روتر مجازی (Virtual)

روتر مجازی یا همان “روتر نرم‌ افزاری” یک نوع روتر است که به صورت نرم ‌افزاری عمل می‌ کند. نرم ‌افزاری بودن آن به این معنا است که مانند یک نرم‌ افزار بر روی سیستم یا دستگاهی نصب می‌ شود و عملکرد یک روتر را شبیه‌ سازی می‌ کند. به طور ساده ‌تر، با انجام تنظیمات و مراحلی در سیستم ‌عامل خود، می ‌توانید دستگاه خود را به یک نوع روتر تبدیل کنید. اما در مقایسه با روترهای فیزیکی یا سخت ‌افزاری، روترهای مجازی یا نرم ‌افزاری دارای امکانات و مزایای کمتری هستند. 

مزیت ‌های روتر چیست؟

استفاده از انواع مختلف روترها برای سازمان‌ ها فواید متعددی را به همراه دارد که در ادامه به آن ‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • با توجه به ویژگی‌ هایی که انواع روترها دارند، استفاده از آن‌ها باعث کاهش ترافیک شبکه خواهد شد.
  • روترها قادر به ارائه آدرس MAC هستند و می‌ توانند در شبکه بهترین آدرس IP را انتخاب کنند.
  • روترها از امنیت بالایی برخوردار هستند.
  • انواع روتر به راحتی می توانند به صورت بی سیم و سیمی به شبکه متصل می ‌شوند.
  • روترها اطلاعات را از دست نخواهند داد و آن‌ها را حفظ می ‌کنند.
  • با وجود روترهای بی ‌سیم، امکان اتصال آن ها به کامپیوتر و لپتاپ‌ نیز فراهم است، بنابراین دیگر نیاز به نگرانی در مورد اتصال به اینترنت وجود ندارد.

مشکلات امنیتی router ها چه چیزهایی هستند؟

در روترها می ‌توان مشکلات امنیتی متعددی مشاهده کرد. این دستگاه می تواند مورد هدف حملات هکرها قرار گیرد و در نتیجه هکرها به دستگاه یا سیستم شما نفوذ می ‌کنند. برخی از روترها بسیار آسیب‌ پذیر هستند و بهتر است از آن‌ها استفاده نشود. البته با انجام مراحل و تنظیمات مناسب، می ‌توان امنیت آن‌ها را تا حدودی تضمین کرد. به طور کلی، روترها با تهدیدات و مشکلات امنیتی مختلفی مواجه هستند.

برخی از این تهدیدات و مشکلات امنیتی که برای روترها وجود دارد عبارت‌اند از:

  • آسیب‌ پذیری ‌ها اکسپلویت ‌ها  (Vulnerability exploits)
  • نشست ‌ربایی (session hijacking)
  • دسترسی غیرمجاز  (unauthorized access)
  • حملات مسیریابی یا تغییر مسیر (routing attacks)
  • شنود شبکه (eavesdropping)  
  • سرقت هویت (information theft)
  • حمله محروم ‌سازی از سرویس (DoS attack)

سخن پایانی

امیدواریم که از این مقاله اطلاعات جامع و مفیدی درباره روتر به دست آورده باشید. در این مقاله سعی کردیم تا به سوال اصلی “روتر چیست؟” پاسخ دهیم و مفاهیم اساسی را به شما توضیح دهیم. این اطلاعات به شما کمک می ‌کنند تا یک روتر مناسب برای نیازهای خود انتخاب کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در دنیای تجهیزات شبکه، روتر به عنوان یکی از تجهیزات هوشمند و بسیار کاربردی شناخته می‌ شود. در صورت نیاز به مشاوره، با کارشناسان ما در بایانتورک تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *