وبلاگ

کارشناسان بایانتورک پاسخگوی سوالات شما هستند

چرا شرکت ها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند؟

چرا شرکت ها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند؟

اگر تا کنون به فکر راه اندازی شبکه افتاده باشید، حتما با مفهوم پشتیبانی شبکه نیز برخورد کرده اید. پشتیبانی شبکه مجموعه ای از خدمات است که برای نگهداری، به روز رسانی و رفع مشکلات شبکه ارائه می شود. اکثر شرکت ها برای افزایش بهره وری مجموعه خود از خدمات شبکه استفاده می کنند و به همین دلیل نیاز دارند تا پشتیبانی شبکه مناسبی داشته باشند. در این مقاله به صورت مختصر و مفید شما را با پشتیبانی شبکه و اهمیت آن آشنا خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله با شرکت بایانتورک همراه باشید.

فناوری پشتیبانی شبکه چیست؟ و شرکت‌ها چرا به آن احتیاج پیدا می کنند؟

نگهداری شبکه یا پشتیبانی شبکه:

مجموعه ‌ای از کارهایی است که برای نگهداری، حفظ و رفع مشکلات شبکه ‌های کامپیوتری انجام می ‌شود. این مشکلات می‌ توانند در سخت ‌افزار شبکه، مانند: سرورها، تجهیزات تحت شبکه، کامپیوترها، ماشین‌های اداری و تجهیزات امنیتی الکترونیکی، یا در زیرساخت شبکه، مانند کابل شبکه، رک، پچ پنل، ترانک شبکه، کیستون‌ها و غیره، یا در نرم ‌افزار شبکه، مانند نرم ‌افزارهای کلاینت، سرویس‌های شبکه، سرور و سیستم‌ عامل، رخ دهند.

گسترش و نفوذ سریع فناوری شبکه ‌های کامپیوتری در همه کسب و کارها، باعث شده است که تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی، برای نگهداری و حفظ سیستم‌ های کامپیوتری و تجهیزات شبکه خود رو به‌ رو شوند. آنها توانایی و دانش حل مشکلات خود را در این زمینه ندارند و همچنین امکان استخدام نیروی متخصص و ماهر به شکل کارمند به دلایل گوناگون از جمله کمبود نیروی کار متخصص و یا هزینه زیاد آن را ندارند. از طرفی نیاز به شرکت‌ها و تامین ‌کنندگان خدمات پشتیبانی شبکه و IT بسیار زیاد است. این شرکت‌ها به شکل قراردادهای پشتیبانی شبکه کوتاه‌ مدت و بلند مدت، در قسمت پشتیبانی شبکه خواهند توانست بیشتر مشکلات شرکت‌ها را در این زمینه رفع نمایند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات شبکه بایا نتورک کلیک کنید

اموری که لازم است کارشناس پشتیبان شبکه انجام دهد، عبارتند از:

  • از بین بردن مشکلات شبکه
  • نگهداری شبکه
  • آینده نگری و از بین بردن احتیاجات آتی شبکه

نگهداری و حفظ شبکه

هدف اصلی این بخش، نگهداری و حفظ تجهیزات نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری شبکه، ارائه خدمات پشتیبانی شبکه و سخت‌افزار با رعایت اصول و استانداردها است. در این بخش، همه تجهیزات، شامل: کامپیوترها، سرورها، مودم، اکسس پوینت، سوئیچ، روتر و…، به همراه تجهیزات پسیو شبکه و زیرساختی مانند: کابل، پریزهای شبکه، رک، داکت، کیستون‌ها، پچ پنل و غیره، به طور کلی مستند سازی شده و نقشه شبکه به همراه جزئیات، در آن تعیین شده است.

اجرای این کار، نخستین قدم و یکی از با ارزش ترین بخش های پشتیبانی شبکه محسوب می شود. داشتن اطلاعات مکتوب شده، به ویژه در شبکه‌ های بزرگ، به شدت کمک‌ کننده است؛ زیرا به مدیران شبکه و کارشناسان پشتیبانی در حل مسائل و رفع مشکلات کمک فراوانی می ‌کند. اطلاعات شبکه به صورت مکتوب می‌تواند تصویر کلی از وضعیت شبکه را برای کارشناسان فراهم کرده و آن‌ها را در مدیریت بهتر شبکه یاری نماید. به جرأت می توان گفت که نداشتن اطلاعات مستند سازی شده از شبکه، ، یکی از عیب های بزرگ شرکت ها در حفاظت از شبکه است. هرچه قدر شبکه بزرگتر و پیچیده ‌تر باشد، نیاز به این مدارک بیشتر احساس می‌شود. در شبکه‌های بزرگ، عدم وجود این اطلاعات می‌تواند زمان و انرژی بیشتری را تلف کرده و هزینه‌های اضافی را به دنبال داشته باشد.

چرا شرکت ها به پشتیبانی شبکه نیاز دارند؟

وظایف یک متخصص در زمینه حفظ و نگهداری شبکه:

کارشناسان و تکنسین‌های شبکه در بخش پشتیبانی وظیفه دارند تا از سیستم‌ها و تجهیزات به گونه‌ ای نگهداری ومراقبت کنند که شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار، با کمترین مشکلات و هزینه‌های نگهداری کامپیوتر، در این بخش تجربه کنند.

  • شناسایی مشکلات شبکه توسط کارشناسان متخصص
  • مستند سازی سرویس های موجود در شبکه و تجهیزات
  • پشتیبانی شبکه و سخت افزار
  • مستند سازی نقشه زیرساخت شبکه
  • ارائه و تهیه گزارش از تجهیزات آن و وضعیت شبکه
  • بروز رسانی امنیتی شبکه سازمان یا شرکت
  • بازبینی دوره ای سرویس‌ها و نرم‌ افزارهای شبکه از نظر سلامت کار کرد
  • تهیه و ارائه گزارش از وضعیت شبکه و تجهیزات آن
  • گرفتن اطلاعات از پرسنل در رابطه با نحوه عملکرد سیستم‌ها و تجهیزاتی که به صورت مستقیم با آن‌ها سر و کار دارند
  • درک روشنی از تجارت کارفرمایان و نیازهای کاربران سیستم های کامپیوتری

از بین بردن مشکلات و معایب شبکه

در صورت بروز هر گونه نقص یا مشکل در شبکه به دلایل مختلف، وظیفه متخصص شبکه است که این مشکلات را تشخیص داده و آن‌ها را برطرف کند. انجام وظایف و از بین بردن مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن در این بخش بسیار حائز اهمیت است، زیرا اغلب این مشکلات باعث می‌شود که یک نفر و یا چند نفر در مجموعه نتوانند به شکل درست و کلی به امور کاری خود بپردازند و همین می تواند خسارات و ضررهای جدی را به شرکت وارد نماید.

این بخش از خدمات معمولاً به دو روش حضوری و یا از راه دور ارائه می ‌شود. در روش حضوری، کارشناسان در اولین فرصت به محل شرکت مراجعه کرده و با نزدیک شدن به مسئله سعی در حل آن می‌کنند. اما در بعضی موارد، امکان استفاده از روش ریموت یا از راه دور، با استفاده از نرم‌ افزارهای مناسب متخصص می تواند به رفع مشکلات بپردازد.

همچنین بخوانید: اتوماسیون شبکه

خدمات پشتیبانی شبکه و سرور

  • خدمات پسیو
  • تهیه مستندات شبکه
  • پشتیبان‌ گیری و بک‌آپ ‌گیری از اطلاعات
  • پشتیبانی نرم ‌افزاری
  • پشتیبانی سخت ‌افزاری

مشکلات رایج در شبکه کامپیوتری

شبکه کامپیوتری هر کاربر به طور معمول با مشکلات متعددی روبه ‌رو می ‌شود. اما در سطح شبکه، به مشکلات جدی ‌تر و بزرگتری برمی ‌خوریم که از مهم ترین آنها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  1.  مشکلات نرم‌افزاری:

یکی از عوامل اصلی که منجر به خرابی یا کاهش عملکرد شبکه‌ها می‌ شود، مشکلات نرم‌افزاری هستند. این مشکلات نرم‌افزاری به دلایل متعددی بروز می‌ کنند. به عنوان مثال، یک کارمند کنجکاو و ناآگاه ممکن است بدون آگاهی از آن، تنظیمات پروتکل TCP/IP را تغییر دهد، آدرس ‌های ایستا را دستکاری کند یا گزینه DHCP را در کامپیوتر خود غیرفعال کند. علاوه بر این، نرم‌افزارهای کلاینتی که برای، برقراری ارتباطات راه دور یا دورکاری استفاده می ‌شوند، گاهی اوقات از کار می ‌افتند یا تنظیمات آن‌ها تغییر می ‌کند.

  1. مشکلات سخت افزاری:

مشکل دومی که زیاد در شبکه‌های کامپیوتری پیش می آید، مشکلات سخت‌افزاری هستند. پس از گذشت زمان یا به دلیل فرسودگی مولفه‌ های سخت‌افزاری، سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و سایر تجهیزات خراب می ‌شوند. به طور مثال، یکی از اجزای سخت‌افزاری سرور منبع تغذیه است که ممکن است با مشکل مواجه شود. تیم پشتیبانی شبکه وظیفه شناسایی مشکلات را بر عهده دارد و در صورت لزوم آن‌ها را برطرف می‌کند. اما اگر مشکل جدی باشد، سخت‌افزار معیوب به بخش خدمات شرکت منتقل می‌شود و تا زمان برطرف شدن مشکل، سخت‌افزار جایگزینی در اختیار شرکت قرار می ‌دهد.

  1. مشکلات زیرساختی:

مشکلات زیرساختی در سطحی پایین ‌تر از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار دارند. این مشکلات بیشتر تجهیزات زیربنایی از قبیل: کابل‌ های شبکه، ترانک شبکه، کیستون‌ها، پریز‌ها، پچ‌پنل‌ها و موارد مشابه را شامل می‌شوند. برای شناسایی اینگونه مشکلات، به ویژه در ارتباط با کابل‌ها، تیم پشتیبانی شبکه از ابزارهای خاصی به نام تستر استفاده می‌کند تا از سالم بودن تجهیزات شبکه اطمینان حاصل کند.

سخن پایانی

استفاده از کارشناس شبکه بایانتورک باعث می‌شود، در زمان کوتاهی بسیاری از مشکلاتی که برای یک شرکت بزرگ به نظر می‌رسد، رفع شوند. عقد قرارداد با مجموعه بایانتورک، خیال افراد و موسسات در ایجاد و ادامه روند شبکه راحت شود. مجموعه بایانتورک با ارائه خدمات بلند مدت به مشتریان و موسسات مختلف، ایجاد یک شبکه امن و به‌ روز را برای آن‌ها تضمین می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات شبکه به وبسایت اصلی بایا نتورک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *